A Fund for Contemporary Art

Museum Donation

Oliver Laric

 

Collection of Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (mumok), Vienna

 

 

ACQUIRED ART WORK

Sleeping Boy, 2016

Stereolithography and selective laser sintering, polyamide, polished epoxy, TuskXC2700T

55 x 111.5 x 101.5 cm

Unique

In 2016, Phileas co-produced three new works by Austrian artist Oliver Laric for his participation in the Liverpool Biennial. Phileas extended this collaboration to include the purchase of one of the exhibited sculptures for the collection of mumok, Vienna. This was the first in a series of donations made by Phileas to mumok during the course of the year 2017.

 

For the Liverpool Biennial, Laric produced a group of 3D-printed objects based on scans of the marble sculpture Sleeping Shepherd Boy (1843) by neo-classical artist John Gibson. Gibson modelled the first life-size version of this sculpture in Rome under the supervision of Antonio Canova. The third and final version was commissioned and acquired in 1851 by the Walker Art Gallery, Liverpool, where it is still on display today. Laric also produced three versions of the sculpture, each slightly modified from the original, which were displayed in three different locations as part of the Biennial.

 

Oliver Laric (born 1981 in Innsbruck, Austria) has exhibited at the New Museum, New York; the Prada Foundation, Milan; the Secession, Vienna; the Center for Contemporary Art, Tel Aviv; the Fridericianum, Kassel; and Palais de Tokyo, Paris, among others. His work has been acquired for the collections of the Cleveland Museum of Art; the Walker Art Center, Minneapolis; and the Sammlung Haubrok, Berlin.

Im Jahr 2016 koproduzierte Phileas drei neue skulpturale Arbeiten des österreichischen Künstlers Oliver Laric für seine Teilnahme an der Liverpool Biennale. Phileas erweiterte ihr Engagement durch den Ankauf einer der ausgestellten Skultpuren für die Sammlung des mumok, Wien. Dies war die erste in einer Reihe von aufeinanderfolgenden Schenkungen von Phileas an das mumok im Verlauf des Jahres 2017.

 

Für die Liverpool Biennale produzierte Laric eine Serie von 3D-gedruckten Objekten basierend auf Scans der Marmorskulptur Sleeping Shepherd Boy (1843) des neoklassizistischen Künstlers John Gibson. Gibson modellierte eine erste lebensgroße Version seiner Skulptur in Rom unter der Betreuung Antonia Canovas. Die dritte und endgültige Version wurde 1851 von der Walker Art Gallery, Liverpool beauftragt und angekauft und ist heute noch dort ausgestellt. Auch Laric produzierte drei Versionen jener Skulptur: Jede stellt eine leichte Variation zur Originalskulptur der Walker Art Gallery dar und sie wurden an drei verschiedenen Standorten der Biennale ausgestellt.

 

Ausstellungen Oliver Larics (geboren 1981 in Innsbruck, Österreich) inkludieren das New Museum, New York; die Prada Foundation, Mailand; die Secession, Wien; das Center for Contemporary Art, Tel Aviv; das Fridericianum, Kassel; und das Palais de Tokyo, Paris. Seine Werke wurden für die Sammlungen des Cleveland Museum of Art, das Walker Art Center, Minneapolis; und die Sammlung Haubrok, Berlin, akquiriert.

Oliver Laric

Sleeping Boy, 2016

Stereolithography and selective laser sintering, polyamide, polished epoxy, TuskXC2700T

55 x 111.5 x 101.5 cm

© Oliver Laric

 

– A Fund for Contemporary Art – Schleifmühlgasse 1, A-1040 Vienna – office@phileasprojects.org