A Fund for Contemporary Art

EXHIBITION

Oliver Laric

 

Liverpool Biennial, Liverpool

9th July – 16th October, 2016

 

 

In cooperation with Phileas, the curators of the Liverpool Biennial 2016 commissioned three new works by the Austrian artist Oliver Laric.

Laric produced a group of 3D-printed objects based on scans of the well-known marble sculpture Sleeping Shepherd Boy (1843) by neo-classical artist John Gibson (1790–1866), Gibson modelled the first life-size version of this sculpture in Rome under the supervision of Antonio Canova. The third and final version was commissioned and acquired in 1851 by the Walker Art Gallery, Liverpool, where it is still on display today.

Laric also produced three versions of the sculpture, each slightly modified from the original, which were exhibited in three different locations as part of the Liverpool Biennial.

 

Oliver Laric (born 1981 in Innsbruck) is one of the most promising new media artists working today. He has exhibited at the New Museum, New York; the Prada Foundation, Milan; the Secession, Vienna; the Center for Contemporary Art, Tel Aviv; the Fridericianum, Kassel; and Palais de Tokyo, Paris. among others. His work has been acquired for the collections of the Cleveland Museum of Art; the Walker Art Center, Minneapolis; and the Haubrok Collection, Berlin.

 

 

Durch die Zusammenarbeit mit Phileas war es den KuratorInnen der Liverpool Biennial 2016 möglich, den österreichischen Künstler Oliver Laric zu beauftragen, drei neue Arbeiten zu produzieren.

Laric schuf 3D-gedruckte Objekte, die auf Scans der weit bekannten Marmorskulptur Sleeping Shepherd Boy (1843) des neoklassizistischen Künstlers John Gibson (1790–1866) basieren. Gibson modellierte die erste lebensgroße Version dieser Skulptur in Rom unter der Beaufsichtigung von Antonio Canova. Die dritte und letzte Version wurde 1851 von der Walker Art Gallery, Liverpool in Auftrag gegeben und gekauft; dort ist sie auch heute noch ausgestellt.

Laric produzierte ebenfalls drei Versionen der Skulptur, die sich alle drei leicht vom Original unterscheiden und an drei unterschiedlichen Ausstellungsorten der Liverpool Biennale gezeigt wurden.

 

Oliver Laric, 1981 geboren in Innsbruck, ist einer der vielversprechendsten Medienkünstler seiner Generation. Er nahm kürzlich an Ausstellungen des New Museum, New York; der Secession, Wien; der Prada Foundation, Mailand; des Center for Contemporary Art, Tel Aviv; des Fridericianum, Kassel; und des Palais de Tokyo, Paris teil, und seine Arbeiten befinden sich u. a. in den Sammlungen des Cleveland Museum of Art Collection; des Walker Art Center, Minneapolis; und der Sammlung Haubrok, Berlin.

 

– A Fund for Contemporary Art – Schleifmühlgasse 1, A-1040 Vienna – office@phileasprojects.org