A Fund for Contemporary Art

STUDIO VISIT

Lois Weinberger

 

Vienna, 24th January, 2017

 

In January 2017, Phileas members visited the Austrian artist Lois Weinberger at his studio to learn more about his projects for documenta 14, which opened later that year in Athens and in Kassel. Weinberger talked us through the works he had prepared for each venue of the exhibition, which spoke to the passing of time and the conflict between nature and culture. We were also joined for the evening by Pierre Bal-Blanc, a member of documenta 14‘s curatorial team, who introduced the exhibition‘s broader curatorial concepts of identity, belonging and alienation in today’s Europe and explained how Weinberger’s subtle and prescient framing of found objects and processes inscribes itself within this framework. Lois Weinberger’s participation in documenta 14 was co-produced by Phileas. Additional support for this exhibition was provided by the Austrian Federal Chancellery.

 

Lois Weinberger lives and works in Vienna and Gars am Kamp, Austria. He participated at documenta X (Kassel, 1997) and was shown at the Austrian Pavilion at the the Venice Biennale in 2009. He has had numerous solo exhibitions in international institutions, including Kunsthalle Mainz (2015); M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent (2015); GARDEN Gare de Rennes, Les Prairies Biennale d’Art Contemporain Rennes (2012); Lentos Kunstmuseum, Linz (2008) and Arnolfini, Bristol (2006). Past group exhibitions include Landscape: the virtual, the actual, the possible?, GuangDong Times Museum, Guangzhou (2014); Kadist Art Foundation, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco (2014); Soleil politique, Museion, Bozen (2014); Ephemeropterae, TBA21, Vienna (2013); Kunst nach 45, Städel Museum, Frankfurt (2012); Tropicomania, Betonsalon/ Triennale Paris (2012); The Death of the Audience, Wiener Secession (2009).

 

Die Mitglieder von Phileas besuchten im Januar 2017 den österreichischen Künstler Lois Weinberger in seinem Atelier, um über seine Projekte für die documenta 14 zu erfahren, die kurze Zeit darauf in Athen und in Kassel eröffnete. Seine unabhängig voneinander entwickelten Projekte für die zwei Ausstellungsorte beschäftigen sich beide mit den Themen Vergänglichkeit und Konflikt zwischen Natur und Kultur. Pierre Bal-Blanc, Mitglied des kuratorischen Teams der documenta 14, nahm ebenfalls an dem Atelierbesuch teil und stellte das kuratorische Konzept der Biennale vor, das sich mit Fragen zu Identität, Zugehörigkeit und Verfremdung im heutigen „modernen“ Europa beschäftigt. Zudem erläuterte er, wie sich Weinbergers scharfsinnige und vorausweisende Kontextualisierung von gefundenen und künstlichen Objekten wie Prozessen darin einfügt. Lois Weinbergers Teilnahme an der documenta 14 wurde von Phileas mit zusätzlicher Unterstützung des Bundeskanzleramt Österreich koproduziert.

 

Lois Weinberger lebt und arbeitet in Wien und in Gars am Kamp. Seine Arbeiten waren Teil der documenta X (Kassel, 1997) und der Venedig Biennale von 2009. Zu seinen zahlreichen Einzelausstellungen zählen beispielsweise Kunsthalle Mainz (2015); M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent (2015); GARDEN Gare de Rennes, Les Prairies Biennale d’Art Contemporain Rennes (2012); Lentos Kunstmuseum, Linz (2008) und Arnolfini, Bristol (2006). Seine Arbeiten waren u. a. auch Teil folgender Gruppenausstellungen: Landscape: the virtual, the actual, the possible?, GuangDong Times Museum, Guangzhou (2014); Kadist Art Foundation, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco (2014); Soleil politique, Museion, Bozen (2014); Ephemeropterae, TBA21, Wien (2013); Kunst nach 45, Städel Museum, Frankfurt (2012); Tropicomania, Betonsalon/ Triennale Paris (2012); The Death of the Audience, Wiener Secession (2009).

Studio Visit, Lois Weinberger, Atelier Lois Weinberger, Vienna 2017

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