A Fund for Contemporary Art

EXHIBITION

Katrin Hornek

 

2nd Riga International Biennial of Contemporary Art

16th May – 11th October 2020

 

The 2nd edition of the Riga Biennial is organised by French curator and writer Rebecca Lamarche-Vadel. Lamarche-Vadel has invited 60 international and regional artists to investigate alternatives to the hopeless narratives that call for an imminent human-induced apocalypse. Recognizing the current critical situation, the Biennial looks at re-enchantment as a frame for building desirable futures, to reimagine ways of being human in a context of deep ecological, economic and social mutation.

 

In this context, Austrian artist Katrin Hornek has been invited to participate with a new installation that develops from her most recent project Casting Haze, presented at Kunsthalle Wien in 2019. Questioning our evolving relationship with CO2, this multimedia installation fosters researchers working on the solidification of CO2, mimicking the natural process of shell making on a very large scale. Hornek’s work, at the intersection of art and scientific research, asserts an understanding of the entwinement of nature and culture. Implicitly arguing for more complex formulations that reflect the ways in which our bodies, cultures, materials, and thoughts are all composed of other presences that make up our world. In her new work, which will be co-produced in collaboration with Phileas, Hornek seeks to focus on the interconnection of human and non-human entities thanks to the common matter that they share: the air.

 

Katrin Hornek studied at the Academy of Fine Arts Vienna and the Royal Danish Academy. She teaches at the University of Applied Arts Vienna, and is part of the interdisciplinary research project The Anthropocene Surge (WWTF). In 2017, Hornek was awarded a scholarship for visual arts by the Austrian Ministry of Culture.

Die 2. Ausgabe der Riga Biennale wird von der französischen Kuratorin und Autorin Rebecca Lamarche-Vadel kuratiert. Lamarche-Vadel hat für ihre Ausstellung 60 internationale und regionale KünstlerInnen eingeladen, Alternativen zu den hoffnungslosen Prophezeiungen zu suchen, die von einer unmittelbar bevorstehenden von Menschen verursachten Apokalypse erzählen. Angesichts der aktuellen kritischen Situation sucht die Biennale nach einer positiven Neuinterpretation von Dingen als Strategie zur Gestaltung einer erstrebenswerten Zukunft, um die menschlichen Verhaltensweisen in einem Kontext tiefgreifender ökologischer, wirtschaftlicher und sozialer Veränderungen neu zu definieren.

 

In diesem Zusammenhang wurde die österreichische Künstlerin Katrin Hornek eingeladen, an eine neuen Installation zu konzipieren, die auf ihrem jüngsten Projekt Casting Haze aufbaut, das 2019 an der Kunsthalle Wien präsentiert wurde. Diese multimediale Installation hinterfragt unsere Beziehung zu CO2 und umfasst Forschungen, die mit der Verfestigung von CO2 arbeiten, um den natürlichen Prozess von Schalenbildung in größerem Maßstab nachzuahmen. Horneks Arbeit, die sich zwischen Kunst und wissenschaftlicher Forschung verorten lässt, setzt ein verflochtenes Verständnis von Natur und Kultur voraus. Anhand ihrer Praxis argumentiert sie implizit für komplexere Darstellungsweisen, die die Art und Weise widerspiegeln, wie sich unsere Körper, Kulturen, Materialien und Gedanken aus anderen Zeitlichkeit zusammensetzen und so unsere Welt gestalten. In ihrer neuen Biennale-Arbeit, die gemeinsam mit Phileas produziert wird, versucht Hornek, sich auf die Verbindung menschlicher und nicht menschlicher Lebewesen zu konzentrieren – und zwar anhand einer Gemeinsamkeit, die sie teilen: der Luft.

 

Katrin Hornek studierte an der Akademie der bildenden Künste Wien und der Royal Danish Academy. Sie lehrt an der Universität für angewandte Kunst Wien und ist Teil des interdisziplinären Forschungsprojekts The Anthropocene Surge (WWTF). 2017 erhielt Hornek ein Stipendium des österreichischen Kulturministeriums für Bildende Kunst.

Katrin Hornek, Casting Haze, 2018–2030

Installation view, Hysterical Mining, Kunsthalle Wien, 2019

Courtesy of the artist and Kunsthalle Wien.

 

– A Fund for Contemporary Art – Schleifmühlgasse 1, A-1040 Vienna – office@phileasprojects.org