A Fund for Contemporary Art

CURATORS TALK

Michelle Millar Fisher
Franziska Nori
Natalia Sielewicz

 

Vienna

19th October 2021

 

 

In October 2021, Phileas hosted a public conversation between three participants of the 2021 group research trip to Vienna; Michelle Millar Fisher (curator at the Museum of Fine Arts, Boston), Franziska Nori (Director of Frankfurter Kunstverein) and Natalia Sielewicz (curator at the Museum of Modern Art, Warsaw). In conversation with Phileas director Jasper Sharp, they discussed their impressions of Vienna, while sharing insights into their own work, curatorial approaches and current projects.

 

Michelle Millar Fisher is the Ronald C. and Anita L. Wornick Curator of Contemporary Decorative Arts at the Museum of Fine Arts, Boston. Her work focuses on the intersections of people, power, and the material world. In addition, Fisher forms part of an independent team of collaborators working on a book, exhibition, curriculum, and programme series called Designing Motherhood: Things That Make and Break Our Births.

 

Prof. Franziska Nori has been Director of the Frankfurter Kunstverein since November 2014. With a focus on art and science, she conceives and curates exhibitions on digital topics such as changing human perception in virtual worlds or the perspective of learning algorithms and artificial intelligence. Under her directorship, the Kunstverein was honoured with the Binding Culture Prize as an outstanding Frankfurt cultural institution in 2019. In 2020, she received the Dr. Marschner Exhibition Prize for the best curatorial concept.

 

Natalia Sielewicz is an art historian and curator at the Museum of Modern Art in Warsaw. In her exhibitions and essays she undertakes issues related to feminism, technology and affective cultures. Previous exhibitions she has curated include Agnieszka Polska. The Thousand-year Plan (2021), Paint also known as Blood. Women, Affect and Desire in Contemporary Painting (2019). She also curated the Ministry of Internal Affairs. Intimacy as Text (2017), dedicated to affects, autofiction and poetics of confession in literature and visual arts as well as Private settings (2014), one of the first institutional shows analyzing the impact of the Internet 2.0 on the human condition in the age of late capitalism.

Im Oktober 2021 veranstaltete Phileas ein öffentliches Gespräch zwischen drei Teilnehmerinnen der Forschungsreise 2021 nach Wien: Michelle Millar Fisher (Kuratorin am Museum of Fine Arts, Boston), Franziska Nori (Direktorin des Frankfurter Kunstvereins) und Natalia Sielewicz (Kuratorin am Museum für Moderne Kunst, Warschau). Im Gespräch mit Phileas Direktor Jasper Sharp diskutierten sie ihre Eindrücke von Wien und gaben Einblicke in ihre eigene Arbeit, kuratorische Ansätze und aktuelle Projekte.

 

Michelle Millar Fisher ist die Ronald C. und Anita L. Wornick Kuratorin für zeitgenössische dekorative Kunst am Museum of Fine Arts, Boston. Ihre Arbeit konzentriert sich auf die Überschneidungen von Menschen, Macht und der materiellen Welt. Darüber hinaus ist Fisher Teil eines unabhängigen Teams von Mitarbeitern, die an einem Buch, einer Ausstellung, einem Curriculum und einer Programmreihe mit dem Titel Designing Motherhood: Things That Make and Break Our Births arbeiten.

 

Prof. Franziska Nori ist seit November 2014 Direktorin des Frankfurter Kunstvereins. Mit dem Schwerpunkt Kunst und Wissenschaft konzipiert und kuratiert sie Ausstellungen zu digitalen Themen wie der Veränderung der menschlichen Wahrnehmung in virtuellen Welten oder der Perspektive von Lernalgorithmen und künstlicher Intelligenz. Unter ihrer Leitung wurde der Kunstverein 2019 mit dem Binding-Kulturpreis als herausragende Frankfurter Kulturinstitution geehrt. Im Jahr 2020 erhielt sie den Dr. Marschner Ausstellungspreis für das beste kuratorische Konzept.

 

Natalia Sielewicz ist Kunsthistorikerin und Kuratorin am Museum für Moderne Kunst in Warschau. In ihren Ausstellungen und Essays befasst sie sich mit Themen wie Feminismus, Technologie und affektiven Kulturen. Zu den von ihr kuratierten Ausstellungen gehören Agnieszka Polska. The Thousand-year Plan (2021), Paint also known as Blood. Women, Affect and Desire in Contemporary Painting (2019). Sie kuratierte die Ausstellung Ministry of Internal Affairs. Intimacy as Text (2017), die sich mit Affekten, Autofiktion und der Poetik des Bekenntnisses in der Literatur und der bildenden Kunst befasst, sowie Private settings (2014), eine der ersten institutionellen Ausstellungen, die die Auswirkungen des Internet 2.0 auf die menschliche Existenz im Zeitalter des Spätkapitalismus analysiert.

(Left to right) Natalia Sielewicz, Franziska Nori, Michelle Millar Fisher

Photo credits (left to right) Luke Jaszcz, Norbert Miguletz, Constance Mensh

– A Fund for Contemporary Art – Elisabethstrasse 16/8, 1010 Vienna  – office@phileasprojects.org