A Fund for Contemporary Art

EXHIBITION

John Gerrard

 

13th Gwangju Biennale

1st April – 9th May 2021

 

The Gwangju Biennale was founded in 1995 in memory of the spirits of civil uprising of the 1980 repression of the Gwangju Democratisation Movement and serves as Asia’s oldest biennial of contemporary art. The 13th edition under the artistic direction of Defne Ayas and Natasha Ginwala brought together artists, scientists, and system thinkers to collectively explore the entire spectrum of intelligence—ranging from indigenous and healing practices, non-human cognition, artificial intelligence, augmented realities and algorithmic regimes.

 

In this context, the Artistic Directors invited Vienna-based artist John Gerrard to participate in the exhibition with a new presentation titled Corn Work, which was co-produced by Phileas. Using a new form of artificial intelligence, the work was developed with eight contemporary dancers using digital motion capture that is then presented on a large-scale LED screen.

 

John Gerrard (b. 1974) lives and works in Dublin and Vienna. Past solo exhibitions include LACMA, Los Angeles; Somerset House, London; Ullens Centre for Contemporary Art, Beijing; Kunsthalle Darmstadt; Modern Art Oxford and MiMA, Middlesbrough. His work was included in Manifesta 12 Palermo, in the 11th Shanghai Biennale, the 53rd Venice Biennale and the 3rd Liverpool Biennial, as well as in a number of group shows at institutions such as Salzburger Kunstverein; San Francisco Museum of Modern Art; Tate Britain, London; Pinakothek der Moderne, Munich and the Irish Museum of Modern Art, Dublin.

Die Gwangju Biennale wurde 1995 als Andenken an den unterdrückten Aufstand der Gwangju-Demokratisierungsbewegung 1980 gegründet und ist heute Asiens älteste Biennale für zeitgenössische Kunst. Die 13. Biennale unter der künstlerischen Leitung von Defne Ayas und Natasha Ginwala vereinte Künstler, Wissenschaftler und Systemdenker um gemeinsam das breite Spektrum des Begriffes Intelligenz zu erforschen - von indigenen und heilenden Praktiken, nicht-menschlicher Kognition, künstlicher Intelligenz, Augmented Realities und algorithmischen Regimen.

 

In diesem Kontext luden die Kuratorinnen den in Wien lebenden Künstler John Gerrard ein, eine neue Arbeit mit dem Titel Corn Work zu präsentieren. Diese wurde von Phileas koproduziert. Die Arbeit wurde unter Verwendung einer neuen Form von künstlicher Intelligenz und gemeinsam mit acht zeitgenössischen TänzerInnen mittels digitaler Bewegungserfassung entwickelt und anschließend auf einer großflächigen LED-Leinwand präsentiert.

 

John Gerrard (geb. 1974) lebt und arbeitet in Dublin und Wien. Frühere Einzelausstellungen waren unter anderem im LACMA, Los Angeles; Somerset House, London; Ullens Centre for Contemporary Art, Peking; Kunsthalle Darmstadt; Modern Art Oxford und MiMA, Middlesbrough. Seine Arbeiten waren auf der Manifesta 12, Palermo, der 11. Shanghai Biennale, der 53. Venedig Biennale und der 3. Liverpool Biennale zu sehen, sowie in einer Reihe von Gruppenausstellungen in Institutionen wie dem Salzburger Kunstverein, dem San Francisco Museum of Modern Art, der Tate Britain, London, der Pinakothek der Moderne, München und dem Irish Museum of Modern Art, Dublin.

John Gerrard, Corn Work

Installation View (2021)

– A Fund for Contemporary Art – Schleifmühlgasse 1, A-1040 Vienna – office@phileasprojects.org